Έτσι θα γίνει το ενιαίο ΑΕΙ Κρήτης

Έτσι θα γίνει το ενιαίο ΑΕΙ Κρήτης

Της Ελίνας Φαρσάρη – Εφημερίδα ΤΟΛΜΗ 2010-06-29

Άξονα δέκα σημείων, με διοικητικές κυρίως αλλαγές, για τη δημιουργία του «Αυτοδύναμου Περιφερειακού Πανεπιστημίου» παρουσίασε, κατά την 64η Σύνοδο των Πρυτάνεων, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Γιάννης Παλλήκαρης, στο πλαίσιο σχεδίου που εκπόνησε η πρυτανική αρχή.

Τα κυριότερα σημεία της πρότασης, μεταξύ των οποίων η αποδέσμευση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, αφορούν στα εξής:

  1. Δημιουργία του «Αυτόνομου Περιφερειακού Πανεπιστημίου».
  2. Κεντρικό όργανο διοίκησης θα είναι το 11μελές «Ανώτατο Περιφερειακό Εκπαιδευτικό Συμβούλιο» που θα στελεχώνεται από ακαδημαϊκούς, αναγνωρισμένους ερευνητές, διανοούμενους ακόμη και πολίτες διακεκριμένου κύρους. Το ΑΠΕΣ θα είναι το αρμόδιο όργανο για την εκλογή του προέδρου (πρύτανη) από τα μέλη ΔΕΠ του Συμβουλίου.
  3. Το όργανο αυτό θα έχει στην ευθύνη του τον στρατηγικό σχεδιασμό της δομής των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Μονάδων, των σημερινών ΑΕΙ, τη γεωγραφική κατανομή τους, τη μεταξύ τους συνεργασία και την κατανομή κονδυλίων. Τα ΑΕΜ θα έχουν την ευθύνη των βασικών διοικητικών τους δομών (Ειδικός Λογαριασμός, Οικονομική Υπηρεσία, Τεχνική Υπηρεσία).
  4. Οι αντιπρυτάνεις (προεδρεύοντες) των ΑΕΜ θα επιλέγονται με διαφανείς διαδικασίες από το ΑΠΕΣ.
  5. Όλα τα υπόλοιπα θεσμικά όργανα (κοσμήτορες, πρόεδροι) θα επιλέγονται με διαδικασίες ανάλογες των σημερινών.
  6. Οι φοιτητές θα συμμετέχουν στα όργανα με εκπρόσωπους τους και θα εκλέγονται από αυτούς.
  7. Θεσμοθέτηση δύο επιπέδων Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πρώτο επίπεδο θα είναι η κολεγιακή φοίτηση για ένα ή δύο έτη. Δεύτερο επίπεδο θα είναι η εξειδικευμένη πανεπιστημιακή φοίτηση. Η εισαγωγή στο πρώτο επίπεδο θα γίνεται χωρίς εξετάσεις, ενώ στο δεύτερο βάσει των εξετάσεων στο πρώτο επίπεδο και επιπλέον κριτηρίων που θα αποφασίζει κάθε ΑΠΕΣ.
  8. Αξιολόγηση όλων των ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ σε επίπεδο περιφέρειας, με ανακατάταξη και συγχώνευσή τους σε δύο κύριες δομές, για την κολεγιακή φοίτηση και για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
  9. Δημιουργία ενός κεντρικού κρατικού λογαριασμού για τις ανάγκες λειτουργίας των ΑΠΕΠ, που θα κατανέμεται ανά περιφέρεια. Θεσμοθέτηση αυστηρών κριτηρίων κατανομής κονδυλίων, με πρόβλεψη ένα μέρος να παραμένει σε εθνική διαχείριση και να αποδίδεται βάσει λογοδοσίας των ΑΠΕΠ αλλά και μέσω εθνικών ερευνητικών προγραμμάτων.

10.  Οι σχέσεις των Περιφερειακών Ιδρυμάτων Τεχνολογίας και Ερευνας, των Ερευνητικών Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων και γενικά των ερευνητικών δομών, θα αποφασίζονται από τα ΑΠΕΠ, βάσει του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού για την Έρευνα και με διακριτή αυτοτέλεια στις λειτουργίες τους ως προς τον ιδιωτικό τους χαρακτήρα.

1 σχόλιο

Ημερομηνία: Fri, 25 Jun 2010 13:16:31 +0300

Eniaio Panepistimio

καλά θα ήταν, όταν ένα τέτοιας σημασίας θέμα δεν αποτελεί απόφαση της Συγκλήτου να μην δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις πως πρόκειται για απόφαση του Πανεπιστημίου. Κατά τα άλλα καθένας μπορεί να λέει ελεύθερα τη γνώμη του.

Δεν ξέρω κατά πόσον χρειάζεται να ζυμωνώμαστε με ένα θέμα ακόμα ασαφές και να παραγνωρίζουμε την τρέχουσα σκληρή Πανεπιστημιακή πραγματικότητα, πχ μείωση προσωπικού, η μείωση των αποσπασμένων εκπαιδευτικών, η μείωση του προϋπολογισμού, η επιστροφή απο το Υπουργείο λόγω ‘παγώματαος διορισμών’ της εκλογής – εκλογής όχι προκήρυξης- ΕΤΕΠ, που είναι απαραίτητα για την εργαστηριακή διδασκαλία -κατά τα άλλα η τεχνολογική είσοδος της χώρας θα γίνει με τους διαδραστικούς πίνακες, την αφαίρεση της σωματιδιακής θεωρίας της ύλης και εννοιών ‘σύγχρονης’, δηλ. μέχρι και 100 χρόνια πίσω, από τα σχολικά βιβλία Φυσικής και άλλα τέτοια βαρύγδουπα-, κλπ .

Επί του προκειμένου, της ενιαιοποίησης των εκπαιδευτικών και ερευνητικών ιδρυμάτων της Κρήτης, αν ποτέ γίνει κάτι τέτοιο τότε:
-η καθημερινή διοίκηση θα παραμείνει όπως και τώρα στα επιμέρους τμήματα διαφορετικά δεν πρόκειται να λειτουργήσει τίποτα – σκεφτείτε πχ μια συνέλευση να αποφασίζει για ‘ομοειδή (πως ορίζονται άραγε?)’ τμήματα στα Χανιά, στο Ηράκλειο κα αλλού.
-σε επίπεδο γενικής διοίκησης ένα σχήμα όπως η Σύγκλητος θα γίνει του ‘χάους’ (το παράδειγμα μας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι χαρακτηριστικό) καθόσον θα έχομε πολλαπλιασασμό των προβλημάτων και των φυγόκεντρων τάσεων
-ο μόνος εφικτός τρόπος διοίκησης ενός τέτοιου υδροκέφαλου σχήματος είναι με τον σχηματισμό ενός Διοικητικού Συμβουλίου (President and Board of Directors) εκτός των διδασκόντων του Πανεπιστημίου, που θα καθορίζει στόχους, κατευθύνσεις, μέσα, πόρους κλπ ενώ η καθημερινή ακαδημαϊκή και ερευνητική λειτουργία στα διάφορα επίπεδα θα γίνεται με τη διοίκηση προσώπων (π.χ. Vice-Chancelors). Είναι ένα τέτοιο σχήμα ώριμο για την υπάρχουσα κατάσταση?

Π. Γ. Μιχαηλίδης, Κοσμήτορας Σχολής Επιστημών Αγωγής

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *