Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

ΨΗΦΙΣΜΑ Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) Σχολής Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης, 19-2-2024

  • από

ΨΗΦΙΣΜΑ

Τα μέλη της Συνέλευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) της
Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης συνεδρίασαν εκτάκτως, τη Δευτέρα,
19/2/2024, με αποκλειστικό θέμα συζήτησης το Σχέδιο Νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση
που αφορά την «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου-πλαίσιο λειτουργίας μη
κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων Πανεπιστημίων», και κατέληξαν ομόφωνα στο
ακόλουθο ψήφισμα:

1. Διαφωνούν με το πνεύμα και το νέο πλαίσιο που εισάγει το υπό διαβούλευση σχέδιο
Νόμου του ΥΠΑΙΘΑ, καθώς παραβιάζεται το άρθρο 16 του Συντάγματος ως προς τη
δημόσια και δωρεάν λειτουργία των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης.
2. Εκφράζουν ρητά τις επιφυλάξεις τους, καθώς με το νομοσχέδιο αυτό δεν ενισχύεται
η Δημοκρατία στον πανεπιστημιακό χώρο, αλλά αντιθέτως καταλύεται με την άσκηση
εξουσίας από μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης.
3. Θεωρούν ότι εισάγονται επίμαχες διατάξεις που θα υπονομεύσουν το Δημόσιο
Πανεπιστήμιο, εγκαθιστώντας οργανωσιακές και ακαδημαϊκές αλλαγές στη δομή
του, που αλλοιώνουν και τη συνταγματικά κατοχυρωμένη λειτουργία του και το
αυτοδιοίκητό του. Ειδικότερα, η εγκατάσταση και λειτουργία Ν.Π.Π.Ε. (Νομικά
Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης), συνιστούν παραβίαση του άρθρου 16 του
Συντάγματος, εμπλέκουν ιδιωτικούς μεταλυκειακούς φορείς και διαστρεβλώνουν
την έννοια της ποιότητας. Παράλληλα, ενισχύουν τις κοινωνικο-οικονομικές
ανισότητες και παρεμβαίνουν στο ερευνητικό έργο των Πανεπιστημίων προς την
κατεύθυνση τακτικών δικαιόχρησης, πλήττοντας κατ’ ουσίαν οικονομικά τις
αναπτυσσόμενες περιφέρειες, καθώς δε θα μπορούν να ενισχύονται από εθνικούς
και ευρωπαϊκούς πόρους.
4. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι θα δημιουργούνται προγράμματα διαφορετικών
ταχυτήτων και αμφιβόλου ποιότητας τόσο στον προπτυχιακό όσο και στον
μεταπτυχιακό κύκλο σπουδών, χωρίς επιστημονικά αλλά με οικονομικά κριτήρια. Η
συνθήκη αυτή θα άρει την επιστημονική οργάνωση των σπουδών, αντί να την
ισχυροποιεί.
5. Τέλος, υποστηρίζουν ότι το δημόσιο συμφέρον υπηρετείται μόνον εφόσον η Πολιτεία
ενισχύσει τους πόρους των Δημόσιων Πανεπιστημίων, τα οποία συνεχώς
αποδεικνύουν ότι συμβάλλουν ισότιμα, με εγκυρότητα και με υψηλή αίσθηση
ευθύνης, στον διεθνή επιστημονικό χώρο με την παραγωγή νέας γνώσης σε όλα τα
σύγχρονα επιστημονικά πεδία.

Με το παρόν Ψήφισμα, τα μέλη της Συνέλευσης του Π.Τ.Δ.Ε. της Σχολής Επιστημών Αγωγής,
κρίνουν ότι το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο εγείρει σοβαρότατα ζητήματα
συνταγματικότητας και υπονομεύει τη δημοκρατική διοίκηση των Πανεπιστημίων,
απομειώνει τον δημόσιο χαρακτήρα τους και τη συνταγματικά κατοχυρωμένη δέσμευση του
Κράτους απέναντι στη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση. Σε κάθε περίπτωση, οι νέες διατάξεις
δεν υποστηρίζουν το υψηλό επίπεδο σπουδών, έρευνας και διδασκαλίας που
πραγματοποιούνται στο δημόσιο πανεπιστήμιο.

Είναι αναγκαίο όλη η πανεπιστημιακή κοινότητα να υπερασπιστεί τον δημόσιο χαρακτήρα
και τη δημοκρατική λειτουργία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης/του Πανεπιστημίου.